21 apr. 2022

Stor satsning på industrifärg när Tinter blir en del av Layer Group

Layer Group har en tydlig vision med att vara det ledande ytskiktsföretaget och nu skjuter vi fram positionerna ytterligare med förvärvet av Tinter – ett industrifärgsbolag i Västra Götaland med en stark marknadsposition, kompetenta medarbetare och lojala kunder.

Tinter Webb
Från vänster: Johan Klahr, Jonas Danielsson, Niklas Folkesson, Hugo Tullberg Wengholm & Jesper Folkesson

Vi vill vara det ledande ytskiktsföretaget i Sverige och industrifärg är en intressant nisch i marknaden där vi redan är närvarande via Stoby Industri. Industrifärg kräver en bred kompetens inom färg och produktion, det innefattar teknisk rådgivning och produktförädling, kvaliteter som Tinter besitter. Med Tinter och Stoby Industri, som sedan tidigare är en del av Layer koncernen, förenas två av branschens främsta verksamheter och möjliggör både tillväxt och utveckling inom området industrifärg.

- Tinter är ett väldigt fint och välskött familjebolag med drivna ägare som vill vara kvar i bolaget och utveckla det till nästa nivå, man kan säga att det är ett typiskt ”Layer-bolag”. De uppvisar en fin historik av utveckling och lönsamhet över tid. Niklas, Jesper och Johan har satt ihop ett fantastiskt bra team och kan uppvisa kundrelationer som sträcker sig 10-20 år bakåt i tiden vilket är ett väldigt gott betyg. Tillsammans med ledningen i Tinter, som vi kommit nära under processen, ser vi fram emot att göra en satsning inom industrifärg på samma sätt som vi gjort inom måleri, så att vi inom några år är marknadsledande i segmentet, säger Jonas Danielsson, vd och koncernchef Layer Group.

Tinter har utvecklat ett varumärke som är starkt förknippat med tekniskt kunnande, och byggt starka långvariga kundrelationer med stora kunder i västra Sverige. Bolaget har länge arbetat med optimering av sitt arbetssätt och det märks på deras långa kundrelationer, nöjda medarbetare och fina lönsamhet att verksamheten är präglad av en mycket professionell organisation. Deras kompetens välkomnas i vår grupp och vi ser fram emot att expandera ytterligare inom industrifärg. Vi är övertygade om att Tinter kommer att bistå med best practice till framtida förvärv och vidare bidra till en professionalisering av branschen.

- Då vi började processen med att hitta nya ägare till Tinter var omsorgen om personal och kunder högsta prioritet, detta ihop med fortsatt utveckling av företaget via arbetssätt, varumärken och marknader. I Layer Group hittar vi en spelare bestående av trevliga människor som med snabbt fotarbete, hårt arbete och känsla kan hjälpa oss att ta Tinter till nästa nivå. Nu bygger vi nytt inom industrifärg, tillsammans, säger Niklas Folkesson, Jesper Folkesson och Johan Klahr.