27 okt. 2023

Layer Group förvärvar MälarFasad - ett tillväxtbolag som adderar specialkompetens inom byggnadsvård av kulturfastigheter

Layer Group fortsätter sin strategiska tillväxt inom ytskikt och förvärvar Eskilstunaföretaget MälarFasad. MälarFasad levererar helhetsentreprenader inom byggnadsvård såsom måleri, tak, fasad och fönsterrenovering av kulturfastigheter, en attraktiv nisch inom ytskikt som adderar spetskompetens till gruppen.

Mikael Holmgren, regionchef Layer Group, Hugo Tullberg Wengholm, CSO, M&A och Affärsutvecklingschef Layer Group, Daniel Öberg, vd MälarFasad, Maria Blomkvist, vd Lönnbergs Måleri och Fönster och Robert Lönnberg, grundare Lönnbergs Måleri.

Layer Group bygger en grupp av de skickligaste företagen på varje lokal marknad - de som är bäst på måleri, golv och industrifärg. Som en del av tillväxtstrategin och för att stärka helhetserbjudandet inom ytskikt kompletteras verksamheten med attraktiva nischer, inom gruppens tjänsteerbjudande, som uppvisar en stark efterfrågan och tydliga samarbetsfördelar. MälarFasad förvärvas som en expert på kulturfastigheter och kommer bidra med sina kunskaper till hela gruppen. Redan idag finns ett nära samarbete med Layer Group-företagen Lönnbergs Måleri & Lönnbergs Fönster. Med de nätverk för erfarenhetsutbyte och samarbetsforum som finns i gruppen kommer tillskottet av MälarFasad vara värdefullt för fler befintliga företag i koncernen som jobbar mot samma typ av kund.

-MälarFasad och deras vd, Daniel Öberg, har ett stort kunnande och väldigt fina referenser. Det är ett företag med ordning och reda, nöjda kunder och stort fokus på tydlighet och kvalitet. Vi har fått upp ögonen för dem tack vare deras fina samarbete med Lönnbergsbolagen och deras imponerade tillväxt! Det ska bli spännande att följa deras bidrag till vår grupp och skapa ett utvecklat samarbete inom deras nisch, säger John Strand, vd och koncernchef, Layer Group.

Daniel Öberg kommer att kliva in i ledningen i Lönnbergs Fönster och ta en aktiv roll i deras fönsterverksamhet, där det finns stora samarbetsvinster med uppdragen inom MälarFasad, som ofta inkluderar större fönsterrenoveringar.

-Det ska bli otroligt roligt att få komma in i en stor organisation som Layer Group, med större muskler och kollegor att bolla idéer med. MälarFasad har god orderingång och jag ser ljust på framtiden - tillsammans kan vi växa på marknaden! Det är också väldigt inspirerande att bli en del av Lönnbergs Fönster där jag tar en aktiv roll inom fönsterrenovering, ett område med en attraktiv marknad. Jag vill tacka för förtroendet och ska förvalta det på bästa sätt, säger Daniel Öberg, vd, MälarFasad.

Om MälarFasad
MälarFasad omsätter strax över 20 MSEK och fungerar som en ramavtalspartner inom byggnadsvård med stor vana av att arbeta i offentliga byggnader. Deras affärsmodell innebär att de handlar upp projekt och tar in underentreprenörer för att utföra arbetet. MälarFasads styrka ligger i kunddialogen och att hålla god ordning i projekten. De levererar alla slags byggnadsarbeten inom tak, fasad och fönster och arbetar ofta i känsliga miljöer. På referenslistan finns 25 kyrkor och fem slott, till exempel Tullgarn slott där MälarFasad var totalentreprenör på tak, fasad och fönster - ett renoveringsarbete som utfördes under tre års tid. Deras kundportfölj inkluderar även Västerås stad och ramavtal för kulturfastigheter, Stockholm stad (till exempel Glasbruket och Sturehofs slott) och Sollentuna kommun (till exempel Edbergs slott), med flera.

För mer information:

Vd och koncernchef

Om Layer Group
Layer Group är en av Sveriges största företagsgrupp inom ytskiktstjänster och består av lokalt ledande företag med drivna entreprenörer och starka varumärken. Gruppen bildades i maj 2020 och är en rikstäckande aktör som kan erbjuda både större och mindre kunder konkurrenskraftiga tjänster inom främst måleri, golv och industrifärg.