5 apr. 2023

Layer Group förvärvar Målerifixarna i Linköping AB och knyter ytterligare en branschledare till gruppen

John Strand (VD Layer Group)
Marcus Wistrand (VD Målerifixarna)
Johan Hansson (arbetschef Målerifixarna)
Hugo Tullberg Wengholm (COO, Layer Group)

Målerifixarna i Linköping AB har en stark position på sin lokala marknad och med förvärvet etableras Layer Groups närvaro i området kring Mälardalen ytterligare. I samarbete med andra entreprenörer i gruppen förstärks Layer Groups fundament för vidare expansion i både Mälardalen och södra Sverige.

-Vi förvärvade och integrerade 14 företag i gruppen under 2022, samtliga väletablerade och branschledande aktörer i sina respektive regioner. Målerifixarna i Linköping blir vårt första förvärv för i år och vi är mycket glada över att kunna hälsa dem välkomna till gruppen. För Layer Group betyder det att vi förstärker gruppens närvaro ytterligare i ett expansivt område och att vi får in ett företag som är erkända för sin höga kvalitet, precis den typ av företag och entreprenörer som vi vill addera till vår grupp, säger John Strand, vd och koncernchef Layer Group.

Målerifixarna i Linköping är ett klassiskt måleribolag med en stark marknadsposition och som visar god lönsamhet över tid. De har en bas inom ramavtal med Linköpings offentliga bostadsbolag och besitter också kunskap inom renovering av kulturminnen och andra äldre fastigheter.

Layer Group siktar på att hålla en god förvärvstakt även under 2023, där en noggrann förvärvsstrategi säkerställer att vi får in starka, väletablerade och lönsamma företag. Strategin utgår alltid från att behålla en stark entreprenörsanda och lokal förankring hos de företag som adderas till gruppen. Gemensamt kan vi bidra till ökad professionalisering, högre kvalitet i våra tjänster och ökad lönsamhet genom att erbjuda våra entreprenörer samarbeten och de bästa förutsättningarna.

-Vi känner stolthet i att bli en del av Layer Group då vi vet att de bara vill ha de främsta måleriföretagen i sin koncern. Att nu tillhöra Sveriges största ytskiktsföretag, med en mycket stark ägare i Layer Group, kommer trygga framtiden för både våra medarbetare och kunder, säger Marcus Wistrand, vd Målerifixarna i Linköping.

Om Målerifixarna i Linköping AB
Målerifixarna i Linköping grundades 2006 och har fram till idag ägts och drivits av Marcus Wistrand och Johan Hansson. Som ett fullservicebolag med strax över 20 medarbetare har Målerifixarna möjlighet att utföra alla tjänster som förekommer inom måleribranschen men deras största fokus ligger på ramavtal, underhåll, service och reparation samt
utvändig målning och lägenhets- och fönsterrenoveringar.

Vd och koncernchef

Layer Group är Sveriges största företagsgrupp inom ytskiktstjänster och består av lokalt ledande företag med drivna entreprenörer och starka varumärken. Gruppen bildades i maj 2020 och är en rikstäckande aktör som kan erbjuda både större och mindre kunder konkurrenskraftiga tjänster inom främst måleri, golv och industrifärg.

Layer Group består av:

• Måleribolaget