11 jan. 2024

Layer Group förvärvar finska måleribolaget Tasoite- ja Maalaustyö Vista Oy

Tasoite- ja Maalaustyö Vista Oy är ett traditionellt måleri med fokus på entreprenad och renovering i Mäntsälä, strax norr om Helsingfors. Layer Group välkomnar ett lönsamt bolag och en skicklig entreprenör i vd:n Joni Lindblom, samtidigt som de befäster gruppens position som ett av Finlands största måleri.

Sari Lindblom, vd-assistent (Vista Oy), John Strand, vd och koncernchef (Layer Group), Joni Lindblom, vd (Vista Oy),
Hugo Tullberg Wengholm, M&A & CSO (Layer Group) och Kirsi Siltala, controller (Layer Group).

-Vi förvärvar ett bolag med ett mycket effektivt driv och med en fingertoppskänsla för lönsamma projekt och hur man skapar starka relationer och nöjda kunder. Detta, tillsammans med deras stabila och lokala marknadsposition, går helt i linje med vår affärsmodell och vad vi söker i bolag som ska komplettera och utveckla vår grupp, säger John Strand, vd och koncernchef, Layer Group.

Med förvärvet av Tasoite- ja Maalaustyö Vista Oy fortsätter Layer Group sin framgångsrika expansion i Finland och bildar ett starkt fäste i Helsingforsregionen tillsammans med Kaukomaalaus, som varit en del av gruppen sedan 2022. I Finland finns ytterligare ett Layer Group-bolag, Maalausliike Vainiomäki, och de tre bolagen möjliggör vidare utveckling på den finska marknaden samt goda samarbeten dem emellan. Layer Group är numera ett av Finlands ledande målerier och en väletablerad aktör på den finska marknaden.

-Att bli en del av Layer Group gör det möjligt för oss att även i framtiden erbjuda våra kunder pålitlig yrkeskompetens inom måleribranschen och tillhandahålla pålitliga lösningar för växande utmaningar. Det möjliggör också för ökad ekonomisk effektivitet i den skärpta konkurrens vi verkar i. Layer Groups värderingar och utveckling av yrkesskicklighet, är precis de faktorer som kommer vara de största bidragsgivarna till Vista Oys framgång, säger Joni Lindblom, vd, Tasoite- ja Maalaustyö Vista Oy.

Tasoite- ja Maalaustyö Vista Oy, utmärker sig som ett bolag med ordning och reda, ett stort kundfokus och en leveranskvalitet som ger dem återkommande kunder. Att vara en del av Layer Group innebär ett fortsatt stort ansvar för sin verksamhet och att fortsätta göra det man är bra på. Tasoite- ja Maalaustyö Vista Oy driver således vidare sin verksamhet och sitt lokala varumärke men blir en del av ett sammanhang där ambitionen är att nå nästa nivå. Layer Group bygger gruppens utveckling framåt med en gemensam strategi för mål, vision och hållbarhet. Därtill erbjuds bolagen stöd och nätverk för kunskapsutbyte som höjer professionaliteten inom gruppen, både för bolagen och enskilda medarbetare.

Om Tasoite- ja Maalaustyö Vista Oy

Tasoite- ja Maalaustyö Vista Oy grundades 2009 och deras huvudkontor finns i Mäntsälä. Deras arbete utförs i och omkring Helsingfors, men även i andra delar av södra Finland. De utför målerijobb inom nyproduktion av till exempel bostäder och offentliga fastigheter såsom skolor, sjukhus, förskolor och hotell. De är även duktiga på renoveringsmåleri, kontorsanpassningar och kommersiella lokaler. Bolagets omsättning har ökat från cirka 32 MSEK under 2022 till cirka 50 MSEK, mätt under rullande 12 månader 2023, och visar upp stabilitet och en god lönsamhet.

För mer information, kontakta:

Vd och koncernchef

Om Layer Group

Layer Group är en av Sveriges största företagsgrupp inom ytskiktstjänster och består av lokalt ledande företag med drivna entreprenörer och starka varumärken. Gruppen bildades i maj 2020 och är en rikstäckande aktör som kan erbjuda både större och mindre kunder konkurrenskraftiga tjänster inom främst måleri, golv och industrifärg.