15 dec. 2023

Möt Målerimetoder – där ramavtal blivit en grundpelare

För fyrtio år sedan tog Målerimetoder sina första steg och har sedan dess vuxit och utvecklats till en betydande aktör inom måleribranschen. Som vd sitter Mattias Johansson och hans team består av 75 medarbetare - projektledare och målare.

Målerimetoder fokuserar främst på ramavtal och offentliga beställningar, där renovering av kommunala bostäder är en central del av verksamheten. Inom Layer Group finns en fast övertygelse om att ramavtal förser gruppens bolag med stabilitet, vilket Målerimetoder är ett lysande exempel på.

Att arbeta med just ramavtal kräver inte bara affärsmässig skicklighet utan också en förmåga att förstå och förutse branschens behov. Mattias Johansson och Målerimetoder besitter stor kompetens inom det här området och ramavtal har således blivit en grundpelare för företagets verksamhet.

Våra medarbetare är väldigt bra på att anpassa sig efter kundens behov och ta hänsyn till hyresgästerna. Alla människor är olika och våra målare och arbetsledning har en stor kunskap och erfarenhet i hur man anpassar sig efter olika personligheter, säger Mattias Johansson.

Förutom en djup kunskap för ramavtalen har man också arbetat fram en framgångsrik arbetsmetod med strukturerade planeringsmöten. Varje vecka hålls möten som möjliggör för effektiv projektplanering och hantering av brådskande situationer och verksamhetsprioriteringar. För Målerimetoder har detta bidragit till att skapa en smidig och välfungerande arbetsprocess för både ledning och medarbetare. Detta får naturligtvis en positiv effekt även för kunderna. Mattias Johansson berättar;

-Vid våra planeringsmöten arbetar vi alltid efter att försöka placera rätt målare på rätt plats. Detta gäller både typen av arbete och var arbetet ligger geografiskt. Lyckas vi med det så ger det en bra grund för att alla ska trivas och göra ett bra arbete.

I linje med ett strukturerat arbetssätt placeras också arbetsmiljöfrågorna högt på agendan. Deras skyddskommitté träffas regelbundet för att diskutera och hantera de arbetsmiljöfrågor som uppkommer. Genom användning av ett rapporteringssystem rapporteras tillbud och arbetsolyckor, för att kunna minimera risker i det löpande arbetet.